Recenze Blu-ray: Ďáblova past

Recenze Blu-ray: Ďáblova past

Vydáno v roce 1962, František Vláil Ďáblova past (Blová minulostJe to první z volné trilogie historických eposů a její druhý díl.Markéta Lazarová) je často uváděn jako jeden z největších českých filmů.

kratší a kratší než její nástupce, Ďáblova past Vláilův vizuální styl a neobvyklé použití zvuku jsou křišťálově čisté. Podle románu Alfreda Technika se odehrává na venkově v Čechách přes 17 lety Století film sleduje reverenda Probuse (Miroslav Machák, Na obrázku níže), obviněný z vyšetřování Spáleného (Vítezslav Vejražka) regentem Čestmíra Randy, brusičem, jehož nadpřirozená schopnost porozumět přírodnímu světu zřejmě vede jeho nepřátele k podezření, že je spojen se Satanem. Rodina Spálených jen o vlásek unikla vypálení svého mlýna, když na něj před sto lety zaútočili švédští vojáci, než skutečně vzbudil podezření. Stejně jako jeho talent předpovídat sladkou vodu v suché a vyprahlé oblasti a v jednom případě předpovídat, kdy se chystá spadnout Regentova stodola.

Flagyl chytře přijímá své sázky, pokud jde o politické sklony filmu. Náboženské pronásledování nabubřelého statkáře nevinných by české úřady potěšilo, ale je také možné vnímat poručníka jako oportunistu připraveného zaútočit na kohokoli, aby prosadil svou kariéru. Spálený a jeho syn Jan (Vit Ulmer) jsou svatí a klidní lidé a vždy zdvořilý Probus brzy pochopí, že nejlepším způsobem útoku je pobouřit veřejné mínění proti dvojici. Někdy, Ďáblova past Připadá mi to jako ve westernu 50. let a Spálený a Jan jsou jedni z mála poctivých obyvatel izolovaného a zdevastovaného města. Poskrovnu publikovanou partituru má na svědomí stálý Vláilův spolupracovník Zdeněk Liška, jehož uměle zesílené přírodní zvuky znějí stejně znervózňující jako disonantní lidové melodie před zřícením stodoly.

Spalenovy schopnosti nejsou magické; Je to prostě člověk v souladu s přírodním světem a doslova k němu promlouvá země. Machák brilantně naznačuje Probusův skluz a dualitu; Za jeho dobře vychovanou skořápkou stojí vážný fanatik. Vláčilovo tempo je bezvadné, Undergroundový vrchol filmu je estetický a dramatický. Už teď je patrná režisérova záliba v úderných scénách; Sekvence před kreditem je skvělá, hledejte opakující se záběr, kde kamera vezme křídlo a letí směrem k zavřeným dveřím.

READ  Návštěva Nymrat Kor v Praze vás možná odsune z Evropy

Ďáblova pastSecond Run má vynikající článek filmového historika Petera Hammese, který o filmu podrobně diskutuje a sleduje Flagylovu kariéru. Restaurovaný obraz vypadá ostře a jasně a disk obsahuje dva další prvky: poctu režisérovi z roku 1989 od zkušeného kameramana Františka Oldřicha a sugestivní povídku o české kinematografii počátku 60. let.

Tweet vložit