Recenze filmu Služebníci: Džihád za čistotu víry

Strhující církevní drama Sluhové odehrávající se v Československu 80. let sleduje vysokoškolské studenty křesťanského semináře, kteří se probouzejí do ponuré reality. Jejich děkan (Vladimir Strnescu) je členem Pacem in Terris, skupiny duchovních, kteří v tichosti poskytují kontrolu nad církví komunistickému státu. Vzhledem k tomu, že to bylo nemorální, mnoho studentů zahájilo skrytou vzpouru.

Příběh sleduje nejlepší přátele Juraje (Samuel Skyva) a Michala (Samuel Polakovic), impozantní duo, které chodí do školy a spojuje se, aby studovalo, hrálo fotbal a hrálo na akordeon. Ale jakmile se Yuray setká se svými vrstevníky, kteří tajně komunikují s Vatikánem navzdory jejich poradcům, ignoruje Michela, aby podpořil věc.

Film Sluhové, režírovaný slovenským režisérem Ivanem Ostrochovským, kombinuje skvělé černobílé vizuální prvky, připomínající filmy Roberta Brysona, s přísným druhem choreografie: Ostrochovský často začíná střílet s postavami na několik sekund zamrznutými na místě, než je střílí jako šachové figurky, které se pohybují kolem. Bůh přes holé čáry, rozpadající se kamenná budova školy.

Vzrušující detaily naplňují tento spartánský svět. Nešťastný lékař Ivan (Vlad Ivanov), příslušník tajné policie odpovědný za likvidaci a trestání nesouhlasných studentů, trpí prostřednictvím filmu zhoršující se vyrážkou. Vine se přes jeho tělo v souladu s hromaděním jeho hříchů.

Snad nejjasnější obraz vztahu Juraje a Michala učinil tento morální příběh ještě palčivějším. Ale zatímco Ostrochovský zveřejňuje své chytlavé obrázky, projevuje menší zájem o chlapskou roztržku než o politické a posvátné boje, které je vedou. „Buďte opatrní. Škola prochází rekonstrukcí,“ radí jeden student páru předem. Sluhové vidí rozpad přátelství jako malou cenu, kterou je třeba zaplatit, aby se škole – a národu vrátila čistota víry.

Sluhové
nezařazeno. Délka představení: 1 hodina a 20 minut. v virtuální kina K dispozici k pronájmu nebo ke koupi VelbloudA aplikace google a další streamovací platformy a provozovatelé placené televize.

READ  Německo kritizuje dálnici českého podnikatele o rychlosti 257 mil za hodinu