5 porcí ovoce a zeleniny denně nám pomáhá žít déle, ale ne na všech záleží

Studie zjistila, že dvě z těchto pěti jídel by měla být ovocná – další tři by se měla zaměřit na zeleninu.

Vedoucí autor Dr. Dong Wang, epidemiolog a výživový poradce na Harvardské lékařské fakultě a v nemocnici Brigham and Women’s Hospital v Harvard Medical City, uvedl: „Toto množství pravděpodobně poskytne největší přínos z hlediska prevence závažných chronických onemocnění a je relativně dosažitelným příjmem pro širokou veřejnost. “ Boston, ve svém prohlášení.

Existovaly však rozdíly v výhodách v závislosti na použitém ovoci nebo zelenině.

„Zjistili jsme také, že ne všechny druhy ovoce a zeleniny poskytují stejnou míru prospěchu, ačkoli současná stravovací doporučení obecně řeší všechny druhy ovoce a zeleniny, včetně škrobové zeleniny, ovocných šťáv a brambor,“ uvedl Wang.

Například hrach, kukuřice, brambory a další škrobnatá zelenina nebyly spojeny se sníženým rizikem úmrtí nebo s rozvojem některých chronických onemocnění.

Listová zelená zelenina bohatá na beta-karoten a vitamin C, jako je špenát, zelený salát a kel, spolu s mrkví, prokázaly výhody.

V kategorii ovoce také ovoce plné betakarotenu a vitaminu C, jako jsou bobule všeho druhu a citrusové plody, pomohlo snížit riziko úmrtí a chronických onemocnění. Ovocný džus však ne. Předchozí výzkum zjistil, že tomu tak je Vláknina v celém ovoci To je klíč k jakýmkoli výhodám.

Dr. Naveed Starr a Dr. Nita Forouhi v doprovodném úvodníku napsali, že „veškerý důkaz ve studii“ by měl přesvědčit zdravotníky, aby jako hlavní strategii výživy podporovali konzumaci většího množství ovoce a zeleniny a aby ji občané přijali. “ Bude zveřejněno v dubnu.

Abdul Sattar je profesorem na Institutu kardiovaskulárních a lékařských věd na univerzitě v Glasgow. Farouhi vede program nutriční epidemiologie v oddělení epidemiologie na Lékařském výzkumném středisku University of Cambridge. Ani jeden z nich nebyl do nové studie zapojen.

READ  Dvojité meteorické sprchy dosáhnou vrcholu dnes v noci - ale sledovat to může být těžké

“ Největší zisky mohou pocházet z podpory těch, kteří zřídka jedí ovoce nebo zeleninu. „Protože diety bohaté na konzumaci malého množství ovoce a zeleniny jsou prospěšné,“ píšou.

Sdružení, ne příčina a účinek

Studie, publikovaná v pondělí v časopise American Heart Association Circulation, byla rozsáhlá a rozdělena na dvě části. První byla analýza údajů ze studie zdravotních sester a kontrolní studie profesionálů, která sledovala více než 100 000 amerických mužů a žen po dobu až 30 let. Všichni účastníci vyplnili na začátku studií dotazník o stravovacích návycích; Tyto dotazníky byly aktualizovány každé dva až čtyři roky. Tyto informace byly poté porovnány se záznamy o zdraví a úmrtí shromážděnými během dlouhodobých studií.

5 vědecky podložených způsobů, jak zastavit pandemický stres Covid-19 právě teď

Druhou částí studie byla metaanalýza shromážděných údajů z 26 studií zahrnujících téměř 2 miliony účastníků z 29 zemí a teritorií v Asii, Africe, Austrálii, Evropě a Severní a Jižní Americe. Tyto studie také porovnávaly příjem ovoce a zeleniny, který sám hlásil, s mírou úmrtí.

Lidé, kteří jedli pět porcí ovoce a zeleniny denně, měli o 13% nižší pravděpodobnost úmrtí z jakékoli příčiny než lidé, kteří jedli pouze dvě porce ovoce a zeleniny denně.

Konzumace pěti porcí byla také spojena s 12% sníženým rizikem úmrtí na kardiovaskulární onemocnění, včetně srdečních onemocnění a mrtvice.

Studie zjistila, že měli také o 10% nižší riziko úmrtí na rakovinu a o 35% nižší riziko úmrtí na respirační onemocnění, jako je chronická obstrukční plicní nemoc (COPD), než ti, kteří jedli pouze dvě jídla.

Pouze pět porcí?

Zvláštní je, že studie nezjistila žádnou výhodu v prodloužení života konzumací více než pěti porcí ovoce a zeleniny denně, což je v rozporu s předchozím výzkumem prováděným na zvířatech i na lidech.

A Studie z roku 2017 Zjistil významné snížení rizika infarktu, mrtvice, rakoviny a předčasné smrti konzumací 10 porcí ovoce a zeleniny denně. Studie na zvířatech zjistily významně méně imunitní odpovědi u zvířat krmených dvěma až třemi porcemi ovoce a zeleniny denně ve srovnání se zvířaty, která jedla pět až devět porcí denně.
Středomořská strava je nejlepší dietou pro rok 2021

Autor studie Dr. Simin Meidani, vedoucí vědecký pracovník a vedoucí týmu v oblasti nutriční imunologie v Centru Jane Mayer pro výzkum lidské výživy na Ministerstvu zemědělství USA na Tufts University, uvedl: „Nejlepší účinek jsme viděli při podávání osmkrát až devětkrát denně ( o imunitě). “ stárnutí.

READ  NASA pozastavuje svoji soutěž Artemis na Měsíci

Meidani poukázal na skutečnost, že nová studie se spoléhala na příjem potravy uváděný sám, který se opíral o schopnost účastníků pamatovat si a být upřímný při zaznamenávání toho, co jedli. Nová studie tedy může ukázat pouze souvislost mezi pěti porcemi a lepším zdravím – nikoli příčinou a následkem.

„Spoléhá se hlavně na observační studie a záznamy o příjmu potravy, o kterých si nemyslím, že mají citlivost rozlišovat a přesně určovat požadovanou dávku,“ uvedl Meidani, který se studie nezúčastnil.

„Aby bylo možné doporučit, aby pět dávek ovoce a zeleniny bylo tou nejlepší dávkou, museli by provést randomizovanou kontrolovanou studii zaměřenou na výsledky onemocnění nebo vitální znaky zdraví, což nebylo provedeno systematicky,“ řekl Meidani.

Jen málo z nás jí ovoce a zeleninu

Pokyny týkající se výživy stanoví, že dospělé ženy by měly každý den jíst nejméně 1,5 šálku ovoce a 2,5 šálku zeleniny. Muži potřebují více – 2 šálky ovoce a 3,5 šálky zeleniny denně.

Pouze 9% dospělých ve Spojených státech však konzumuje doporučené porce zeleniny a pouze 12% jí doporučené množství ovoce. Podle amerických center pro kontrolu a prevenci nemocí.
Poradní výbor USA doporučuje nepřidávat dětem cukr, protože to spouští včasné výživové poradenství

„American Heart Association doporučuje naplnit alespoň polovinu talíře ovocem a zeleninou při každém jídle,“ uvedla ve svém prohlášení Dr. Ann Thorndike, předsedkyně Výživového výboru American Heart Association.

„Tento výzkum poskytuje přesvědčivé důkazy o celoživotních výhodách konzumace ovoce a zeleniny a navrhuje cílové množství, které je třeba denně konzumovat pro optimální zdraví,“ dodal Thorndike, který je také odborným asistentem medicíny na Harvardské lékařské fakultě.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *